Så vi åkte till Italien…

Över bergen och genom vinodlingar. Vi körde till Adriatiska havet och Grado. En liten mysig kustort men som tog oförskämt mycket betalt för att vi stackars svettiga turister skulle få besöka stranden. Men sen förlät vi dem när vi märkte att de måste värmt upp det salta vattnet – vi har aldrig upplevt ett så varmt hav. Och eremitkräftorna var så många att de stod för minst en timmes underhållning. Sen var vattnet så klart, himlen så blå och glassen så gudomlig att vi tyckte det var en rätt lyckad dag i alla fall,

Pintar Wine Estate

Idag åkte vi norrut, till distriktet Kojsko. Vi var till och med i Italien idag, i 5 minuter. Berg och dalar, nu omgivna med vinodlingar. Men inga affärer. Tur att vårt nya guesthouse hade både mat, pool och en otrolig utsikt.

Predjama Castle

Ett slott byggt på 1200-talet, absolut värt ett besök. Smala branta trappor, tortyrkammare, grottgångar, gömda rum och öppna fönster i alla rum, allt en barnfamilj kan önska dig att se, speciellt med en mycket klättrig sexåring.😅

Ljubljana

Ljubljana är Sloveniens huvudstad och dess största stad. Med 280 000 invånare är det en av Europeiska Unionens minsta huvudstäder men lagom stor för oss.

Open kitschen – matmarknaden är öppen varje fredag och var över förväntan.